kayhan.ir

کد خبر: ۴۲۰۳۰
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۱
کمک به عراق در صورت حذف بسیج مردمی!

آمریکا شرط گذاشت عمار حکیم رد کرد

رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق کمک مشروط آمریکا به نیروهای عراقی در جنگ با داعش را مردود دانست.


به گزارش خبرگزاری تسنیم، «عمار حکیم» گفت:‌«حمایت نباید مشروط باشد و نباید موضوعی بر ما دیکته شود. دوست برای دوستش شرط نمی‌گذارد و همپیمان برای همپیمان شرط نمی‌گذارد.» حکیم افزود: «ما از هر طرفی که به ما در جنگ سرنوشت‌ساز کمک کند و همه کسانی که در این برهه تاریخی از زندگی ما و کشور ما در کنار ما ایستاده‌اند، قدردانی می‌کنیم.»
رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق تصریح کرد:‌«عراق با تروریست کوردل و سیاه و تفکر انحرافی کور تکفیری از 10 سال قبل دست و پنجه نرم می‌کند ما دائما به توصیه دوستان و همپیمانان گوش داده‌ایم.»
وی افزود: «ما همه راه‌ها و تجربه‌ها را آزموده‌ایم و زمان آن فرا رسیده است که به ما و راهکارهای ما گوش دهند و از شروط دست بردارند. ما توصیه‌ها را می پذیریم، اما شروط را خیر. به ویژه که اگر شروط غیرقابل تحقق باشد. ما به هیچ عنوان کمک مشروط را نمی‌پذیریم.»
حکیم تاکید کرد: «عراقی‌ها توان آزاد کردن کشور خود را دارند و شرط آمریکایی‌ها مبنی بر مشارکت نداشتن نیروهای مردمی در نبرد علیه داعش مردود است.» آمریکایی‌ها اعلام کردند در صورتی حملات هوایی علیه داعش را گسترش می‌دهند که بسیج مردمی عراق در نبرد علیه تروریسم مشارکت نداشته باشد!
این شرط در حالی مطرح می‌شود که آمریکایی‌ها به کمک برخی کشورها مثل ترکیه درصدد تشکیل یک ارتش سنی از میان نیروهای مردمی عراق هستند!
قدردانی سران عشایر سنی از نیروهای مردمی
سران عشایر استان‌های سنی‌نشین کرکوک و حویجه به همراه استاندار این استان با حضور در قرارگاه عملیاتی تکریت از فرمانده سپاه بدر و نیروهای مردمی به دلیل آزادی‌سازی ارتفاعات حمیره تشکر کرده و خواستار آزادسازی بخش‌های باقی‌مانده کرکوک به ویژه حویجه از لوث وجود داعش شدند.
به گزارش خبرنگار کیهان در عراق، سران عشایر سنی منطقه با حضور در مقابل دوربین‌های تلویزیونی  ضمن قدردانی از نیروهای مردمی شایعات منتشر شده در منطقه در ارتباط با نیروهای مردمی را تکذیب کرده و خواستار دلجویی از آنها شدند.
سران عشایر سنی تصریح کردند این آمادگی را دارند که هرگونه کمک و مساعدتی را در راستای موفقیت و پیروزی کامل نیروهای مردمی و ارتش عراق در آزادسازی استان‌های سنی‌نشین کرکوک و موصل به عمل آورند.
دستگیری جاسوس آمریکا
به گزارش خبرگزاری تسنیم، «گردان‌های حزب‌الله عراق» اعلام کرد: یک کویتی به نام «کریم خفیف صندل» که برای سرویس‌های جاسوسی آمریکا و کویت فعالیت می‌کرد، به دست نیروهای مردمی در منطقه «جرف الصخر» استان بابل دستگیر شده است. این فرد به جاسوسی و دریافت کمک مالی از آمریکا اعتراف کرده است.
عبادی در واشنگتن
نخست‌وزیر عراق با مقامات آمریکایی از جمله رئیس جمهور این کشور، در واشنگتن دیدار و گفت وگو کرد.
به گزارش خبرگزاری‌ها، «حیدر عبادی» و «باراک اوباما» در کاخ سفید با هم دیدار کردند.
اوباما در این دیدار مدعی شده داعش دشمن مشترک عراق و آمریکاست. رئیس جمهور آمریکا پس از این دیدار، به خبرنگاران گفت که در مورد ایران نیز با عبادی صحبت کرده است. اوباما گفت: این انتظار وجود داشت که دو کشور به هم نزدیک شوند، زیرا این دو در همسایگی هم قرار دارند. رئيس جمهور آمریکا به طور تلویحی از نقش ایران در جلوگیری از سقوط بغداد به دست داعش نیز حرف زد.
رئيس جمهور آمریکا بدون اشاره به حمایت نظامی واشنگتن از بغداد گفت که آمریکا 200 میلیون دلار به بغداد کمک بشردوستانه می‌کند و این کمک خرج کسانی می‌شود که در پی حملات داعش آواره شده‌اند. وی تاکید کرد که این کمک، نظامی نخواهد بود. آمریکا پیش از این نیز وعده داده بود به ارتش عراق تسلیحات نظامی خواهد رساند اما تاکنون به این تعهدات عمل نکرده ‌است.
این اظهارات در حالی صورت می‌گیرد که منابع عراقی قبلا اعلام کرده بودند، هدف اصلی عبادی از سفر به آمریکا، متقاعد کردن کاخ سفید به ارسال تسلیحات پیشرفته به عراق برای مبارزه با تروریسم است.
پیش از این گفته شد آمریکا تا تابستان آینده تعدادی از جنگنده‌های «اف-16» را به عراق تحویل می‌دهد. عبادی در سفرش به آمریکا هم با شماری از خلبانان آموزشی اف-16 در آمریکا دیدار کرد. این خلبانان عراقی هستند. دیروز کاخ سفید نیز با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد، نخست وزیر عراق در سفرش به آمریکا، درخواست کمک‌های نظامی بیشتر از آمریکا نکرده است.
عبادی در واشنگتن همچنین با «جان کری» وزیر خارجه آمریکا دیدار کرد. براساس بیانیه دفتر عبادی، در این دیدار، طرفین بر تقویت روابط دو جانبه و نحوه مبارزه با داعش گفت‌وگو کردند.  پس از این دیدارها، نخست وزیر عراق به خبرنگاران در مورد دستاوردهای سفرش چیزی نگفت.
آموزش اهل سنت
به گزارش واحد مرکزی خبر، افسران ترک 800 داوطلب سنی را در اردوگاه «الشیخان» 12 کیلومتری شمال موصل آموزش نظامی می‌دهند. به گفته «محمود سورچی» از فرماندهان نیروهای پیشمرگ عراق، تاکنون 550 داوطلب سنی دوره آموزشی را گذرانده‌اند و 800 نفر دیگر در حال گذراندن دوره آموزشی هستند، گفته شده این افراد خود را برای آزادسازی موصل آماده می‌کنند. در همین حال، «مسعود بارزانی» رئیس منطقه خودمختار کردستان عراق گفت که در عملیات آزادسازی موصل، نیروهای پیشمرگ کرد نیز مشارکت خواهند داشت. تشکیل یک ارتش سنی، از جمله اهداف مشکوک غرب و ترکیه است که به بهانه مقابله با داعش صورت می‌گیرد.
انفجار بمب
به گزارش واحد مرکزی خبر، تکفیری‌ها با انفجار یک خودروی بمب‌گذاری شده در شرق بغداد، پنج غیرنظامی را شهید و 20 تن دیگر را مجروح کردند. این اتفاق که روز سه‌شنبه رخ داد، خسارات سنگینی نیز بر جای گذاشت.
سایر رویدادها
* فواد معصوم رئیس جمهور عراق از نقش مراجع دینی این کشور در ایجاد همبستگی میان مردم تشکر کرد.
* شماری از زنان فرقه «ایزدی» عراق که از دست عناصر داعش آزاد شده‌اند، در مورد روزهای سخت اسارت خود، با خبرنگاران گفت‌وگو کردند.
* وزیر خارجه عراق گفت، این کشور حامی گفت‌وگو برای حل مشکلات منطقه‌ای است.